Jak nauczyć się dobrego zarządzania projektami?
Apr 04, 2022
Nikt nie rodzi się geniuszem zarządzania projektami, ale można się go nauczyć. Podpowiadamy, gdzie zdobywać wiedzę, o czym warto pamiętać, rozpoczynając naukę i kto może w niej pomóc.
Czy zarządzania projektami można się nauczyć?
Zarządzanie projektami to dyscyplina, która coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Biznes bardzo przyspieszył, zmienność i niepewność stają się standardem, zatem dawne, nieco ociężałe struktury, to już przeszłość.
Zarządzania projektami można się nauczyć. Nikt nie rodzi się kierownikiem projektu. Tę wiedzę i umiejętności się systematycznie zdobywa. Są osoby utalentowane, którym przychodzi to z dużą łatwością i przy mniejszym zaangażowaniu energii mają bardzo dobre rezultaty. Inni muszą poświęcić na to nieco więcej czasu i wysiłku.
Czy to jest dyscyplina dla początkujących? Raczej nie. Jeśli właśnie ukończyłeś studia, będziesz na swojej drodze zawodowej zdobywać wiedzę i doświadczenie. Ale mogą się za to wziąć także doświadczeni menedżerowie, wiele lat kierujący zespołami projektowymi. Będzie to pewna odskocznia od korporacyjnej nudy, coś, co da widoczne i szybkie rezultaty i może zakończyć się sukcesem.
Jeśli zatem jesteś menedżerem, który ma doświadczenie, ale nie w projektach, proponuję zrobić swoisty remanent. Przeanalizuj, w jakich projektach uczestniczyłeś, jakie dobre i złe praktyki były tam stosowane, jakie masz z nich doświadczenia. Co zapamiętałeś, co ci pasowało a co przeszkadzało? Jakie odnajdujesz w sobie słabe i mocne strony, które mogą pomóc. To pozwoli ci określić, czego chcesz się uczyć. Jeśli jesteś twórczy, energetyczny, ale chaotyczny, to musisz poznać ramy zarządzania projektami i mieć ludzi, którzy będą przygotowywać wymagane dokumenty.
Z kolei, jeśli jesteś osobą uporządkowaną, zwolennikiem strukturyzowania rzeczywistości, może warto będzie popracować nad miękkimi umiejętnościami, na przykład liderskimi.
Czego chcesz się nauczyć?
Skoro już postanowiłeś rozpocząć przygodę z nauką project managementu, zastanów się, czego konkretnie chcesz się nauczyć. Inaczej zasypie cię rynek z ofertami edukacyjnymi, które będą generować czas, a nie zawsze przyniosą zadowolenie. Warto przeanalizować oczekiwania i zrobić plan ich realizacji.
Kiedy nie wiesz do końca, co się kryje za zarządzaniem, opisz to przez rezultaty – na przykład: „Chcę umieć zrobić średni projekt biznesowy, poprowadzić duży projekt restrukturyzacyjny, chcę pokierować dużym projektem inwestycyjnym w mojej firmie i zakończyć go z sukcesem.
A w sytuacji, gdy orientujesz się w problematyce zarządzania, twoje „chcenie” może być bardziej konkretne – chcę się nauczyć lepszego harmonogramowania albo tworzenia tak harmonogramu, by mniej czasu stracić przy jego zmianach, chcę lepiej zarządzać ryzykami, bo dotąd były z tym kłopoty.
Dobry zespół projektowy
Uczenie się w naturze to obserwowanie i naśladowanie, czyli praktyka. Dlatego warto znaleźć dobry zespół projektowy, ludzi uczących, energetycznych i twórczych, którzy mają nieposzlakowaną opinię, rezultaty i potrafią zarządzać projektami. Dowiedz się, czy możesz się do nich przyłączyć, na przykład w charakterze obserwatora wykonującego mniej znaczące prace. To propozycja adresowana zwłaszcza do młodych pracowników, bo trudno, by dyrektor departamentu stażował u kierownika projektu młodszego stażem.
Taki zespół będzie w stanie w niemęczący sposób ukształtować potencjalnego „ucznia”. To porada przede wszystkim dla młodych pracowników – mogą pójść do PMO, do swojego przełożonego, do kierownika projektu. A w projektach jest zwykle bardzo dużo pracy, do daje okazję do nauki – zdobywania wiedzy, doświadczenia i umiejętności.
Środowiska praktyków
Dobrym sposobem, by nauczyć się zarządzać projektami, jest znalezienie środowiska ludzi, którzy fascynują się tą dziedziną. Mogą być w internecie lub w realu.
W Polsce na pierwszym miejscu jest PMI – organizacja zrzeszająca kierowników projektów i osoby pasjonujące się zarządzaniem. Można skorzystać z oferty stowarzyszenia, uczestniczyć w seminariach, konferencjach i poznawać ciekawych ludzi realizujących projekty. Inną propozycją jest kontakt z IPMA, organizacją, która szkoli i certyfikuje. W sieci wart polecenia jest Planning Planet, brytyjski serwis, gdzie spotykają się tysiące entuzjastów wielkich projektów i dyscypliny project controls, którą firma TenStep zajmuje się od lat.
Wolisz słuchać niż czytać?
Zapraszam na nasz kanał na YouTube!
Chcesz wiedzieć jak znaleźć drogę od idei do realistycznego planu w siedmiu prostych krokach? Weź udział w mini kursie 7 cudów planowania! Codziennie przez 7 dni będziemy podsyłać Ci lekcje na maila. W każdym znajdziesz materiał do przemyśleń oraz zadanie. Brzmi dobrze?