Do czego motywować zespół projektowy, by lepiej działał?
Oct 19, 2021
Zarządzasz zespołem projektowym? Realizujesz ważne przedsięwzięcie i potrzebujesz zaangażowania, kreatywności, poświęcenia pracowników? Ok, ale jakich zachowań konkretnie oczekujesz? Dowiedz się, na co nakierować pracę i zaangażowanie pracowników.
Co chcesz osiągnąć
Jak kierować motywacją zespołu projektowego, aby… I tu pojawia się pytanie, co chcemy osiągnąć, motywując pracowników? Na co kierować energię członków zespołu? Z doświadczenia i praktyki wiem, że kierownikom projektów zależy najczęściej na trzech rzeczach: skuteczności, profesjonalizmie oraz koncentracji na celu.
Skuteczność
Jest ona kluczowym elementem pracy zespołu projektowego.
Nie jest potrzebny kierownikowi projektu zespół, który mówi, że wysłał pismo do kolegów z innego działu, ale nie ma wpływu na to, kiedy i jaka będzie odpowiedź. Chodzi o to, aby ten wpływ zdobyć, by szukać innych, nowych dróg rozwiązań. Jeśli o to nie zadbasz, będziesz miał z zespole osoby bierne i bezradne. To tobie będą kłaść na stół problemy, byś zamiast nich je rozwiązał. Dlatego ważne jest, by zachęcać zespół projektowy do pracy z tą częścią organizacji, której dotyczy projekt. By członkowie zespołu wymyślali 1001 sposobów na skuteczne działanie na rzecz projektu. Chcemy, aby realizowali swoje zadania pomimo problemów, nie zatrzymywali się na nich i nie zniechęcali się.
Profesjonalizm projektowy
Są takie środowiska, w których zarządzanie projektami nie jest priorytetem. Nie robi się harmonogramów, nie opracowuje procedur. Wygrywa „zdroworozsądkowa szkoła zarządzania” pod hasłem „Nie takie rzeczy się robiło bez tej metodyki”.
Dlatego powinieneś zachęcać zespół do stosowania profesjonalnych procedur zarządzania projektem. Jest to ważne zwłaszcza tam, gdzie niestosowanie się do tych reguł jest niewidoczne. Tam, gdzie konieczny jest papier, zespół go przygotuje czy wypełni, bo bez niego nic nie załatwi. Chodzi jednak o to, by członkowie zespołu zachowywali należytą staranność w swoich działaniach. By chronili projekt przed problemami, robili rzeczy, których nie widać, bo nie zostawiają śladu. Będzie jednak widać niezrobienie tych rzeczy – w postaci natłoku zajęć, pracy, konfliktów komunikacyjnych, bałaganu. Zachęcaj zatem do pracy zgodnej z metodykami, na które się zdecydowaliście. Jako kierownik projektu masz prawo kreować obyczaje. Możesz wymagać stosowania i przestrzegania określonych reguł.
Koncentracja na celu
Ten element jest ważny zwłaszcza w dużych, długotrwałych projektach. Pewna anegdota głosi, że kiedy przeniesiemy duży projekt na wyspę bezludną, to on dopiero po trzech latach zorientuje się, że jest sam.
Morał z tego taki, że duże projekty angażują i wciągają. Ma pracę ten, kto realizuje długotrwały projekt. Idzie za tym jednak pewne niebezpieczeństwo. Ludzie zapominają, po co projekt został powołany. Zaczynają koncentrować się na tym, kto jest najważniejszy w stadzie. Próbują udowodnić, że są lepszymi fachowcami, bardziej wiarygodnymi i ich zdanie powinno się liczyć najbardziej. Zajmują się sprawami, które z punktu widzenia celu projektu są obojętne albo szkodliwe, bo niepotrzebnie angażują energię.
Druga rzecz, na której zaczynają się skupiać członkowie zespołów w długotrwałych projektach, to poprawa ich warunków pracy. Koncentrują się na tym, jaki mają sprzęt, jaki gabinet, jakim autem jeżdżą, jakie mają narzędzia informatyczne. Zapominają o celu projektu. Trzeba ich zatem zachęcać, by mieli go zawsze przed oczami. Służą temu okresowe podsumowania, w których można przypomnieć, kto jakie ma zadania i czego się od niego wymaga na konkretnym etapie. Ważne jest tu dobre harmonogramowanie i zarządzanie energią, aby ciągle nakierowywać zespół na realizację zadań.
Wolisz słuchać niż czytać?
Zapraszam na nasz kanał na YouTube!
Chcesz wiedzieć jak znaleźć drogę od idei do realistycznego planu w siedmiu prostych krokach? Weź udział w mini kursie 7 cudów planowania! Codziennie przez 7 dni będziemy podsyłać Ci lekcje na maila. W każdym znajdziesz materiał do przemyśleń oraz zadanie. Brzmi dobrze?